|
door Carlos Andrés Pérez <caperez/at/usaca.edu.co> Over de auteur: Gespecialiseerd in Molucelaire Simulatie, Kandidaat Phd in Biotechnology. Technisch adviseur voor de Grupo de Investigación en Educación Virtual (GIEV) Virtual Education Research Group. Addres: Universidad Santiago de Cali, Calle 5ª carrera 62 Campus Pampalinda, Cali – Colombia. Vertaald naar het Nederlands door: Guus Snijders <ghs(at)linuxfocus.org> |
Collaborative Virtual Workspaces en hun voordelenKort:
Dit document is het resultaat van de ervaringen die we hebben opgedaan
in de ontwikkeling en uitvoering van de eerste cursus in college
onderwijs aan de Santigo de Cali Universiteit en andere cursussen die
werden gegeven via collaborative virtual workspaces (gezamelijke
virtuele werkruimten), videoconference en chat. De basis van de
cursussen begon met het volgende probleem: Welke condities, criteria
en methoden zijn vereist voor de ontwikkeling van leer-scenarios,
gebaseerd op technologische voorspraak, met een voorkeur voor nieuwe
leermethodes en nieuwe relaties tussen onderwijzer en student? Het
artikel is het resultaat van deze eerste onderwijs ervaring met
collaborative virtual workspaces Colombia.
|
Op dit moment biedt virtuele educatie ons, onder meer, directheid,
tele-aanwezigheid en interactie en verschilt van de conventionele
model voor hoger onderwijs.
Verschillende onderwijs theorieën kunnen worden toegepast op dit
soort virtuele omgevingen, zoals Piaget, Vigotsky [2] en Dewey. De
gezamelijke leer-omgevingen bereiden de student voor op: [1,4]:
De enorme groei van het Internet heeft geresulteerd in de creatie
van coöperatieve en collaboratieve omgevingen die grenzen
overscheiden. Nu kunnen de studenten buiten hun dagelijkse omgeving
gaan om betrokken te raken in avonturen met partners van ieder deel
van de wereld. Dit soort werk, ontwikkeld door het net, bestaat uit
projecten in de vorm van didactische ervaring die moet plaatsvinden in
groepen, waarbij de deelnemers niet slechts penvrienden zijn maar een
team dat een oplossing zoekt. In de planning van deze activiteiten is
het heel belangrijk om effectieve communicatie te hebben, communicatie
en interactiviteit zijn dus nodig en fundamenteel [3].
Iedere dag zijn de multimedia applicaties die worden gebruikt voor
voor het leren rijker en verder geïntegreerd, ook is het
krachtige platform van de Communicatie en Data Network in verscheidene
formaten toegepast voor de Grupo de Investigación en
Educación Virtual de la Universidad Santiago de Cali
(GIEV: http://cvw.usaca.edu.co) Virtual Education Research
Group in het bouwen van pedagogische omgevingen. Het staat bekend
om de flexibiliteit, handig gebruik en het leveren van informatie in
electronisch formaat. Deze omgevingen komen de leerprocessen en het
onderzoek van de studenten ten goede. Een van de doelen van deze
onderzoeksgroep is om de directie en leraren van de universiteit te
leiden naar een beter beheer van de technische bronnen, met een brede
en duidelijke visie van hun mogelijkheden en rollen in de educatieve
omgeving.
Al dit denk-onderzoek is gebaseerd op het idee dat de technology op
zichzelf niet voldoende is om de kwaliteit van een educatief systeem
te leveren, maar het geplande gebruik en de critische adoptie is
gebaseerd op de karakteristieken en de geleerde lessen en het
onderzoek in verschillende contexten.
Virtueel Onderwijs is meer dan alleen een methode voor
leren-op-afstand of een associatie met de programma's in dat formaat.
De GIEV onderzoekt de mogelijkheden voor nieuwe technology-gebaseerde
scenarios om zo alternatieven te bieden voor het huidige curriculum,
met nieuwe virtuele omgevingen die extra waarde bieden aan de
onderwijsmodellen op verschillende niveaus.
Met deze regels begonnen we een serie acties om het
virtueel onderwijs te implementeren. Eerst binnen ons instituut,
om de mogelijkheden met betrekking tot coördinatie inspanningen
en menselijke, technische en logistieke bronnen te bekijken voor een
taak die belangrijke veranderingen teweeg kan brengen in de dagelijkse
activiteiten en die vervolgens te projecteren op de gehele academische
gemeenschap. Het Virtuele OnderwijsProject levert niet alleen de
mogelijkheid om nieuwe vormen van onderwijs te genereren maar ook een
verbetering van het proces dat in de laatste tien jaar is veranderd,
vooral door de adoptie van nieuwe technologiën met een groeiende
invloed op de maatschappij.
De basis van het probleem om dit werk te formuleren was als volgt in concept gebracht:
Wat zijn de condities, criteria en methoden die nodig zijn voor de
ontwikkeling van onderwijs scenarios die zijn gebaseerd op
technologie en de voorkeur geven aan nieuwe manieren en nieuwe
relaties tussen student en leraar?
In onze eerste benaderingen met de richtlijnen vonden we een brede
reeks vragen die tijdens twee jaar vergaderen en testen werd beperkt
naar:
Wat is de betekenis van Onderwijzen in Technology?
Wat zijn de bases om media in het curriculum op te nemen vanuit een
pedagogisch gezichtspunt?
Wat zijn de bestaande relatie(s) tussen de onderwijzers en de
studenten in een universiteit, met de technologische bronnen voor
communicatie en informatie?
Welke wetenschappelijke, pedagogische en computer aspecten zijn nodig
voor de juiste inlijving van technology in educatieve processen?
Welke wetenschappelijke, pedagogische en computer aspecten zijn nodig
om een Virtuele Educatie Model op de universiteit toe te passen?
Hoe beïvloeden deze technische apparaten de leer- en onderwijs
dynamieken?
Als we spreken over Virtuele Educatie, denken we er dan aan als een
Onderwijs-op-Afstand?
De beslissing van onderzoek op het gebied van techniek was toegepast op het curriculum dat werd gebruikt in de Universiteit van Santiago de Cali. Het idee is nu dat over enige tijd de onderwijzers, studenten en afstuderenden van verschillende niveaus analytische mogelijkheden kunnen ontwikkelen en toepassen op het gebied van nieuwe instrumenten en de communicatie kanalen.
Het model dat werd gekozen voor de cursus was die van
Collaboratief Leren. Het technische platform was gebaseerd op Open
Source Tools. Het gebruikte besturingssysteem was Linux, dat bood een
geweldige stabiliteit, snelheid en betrouwbaarheid als server.
Als belangrijkste software gebruikten we Claronline
(http://www.claroline.net/), UNESCO goedgekeurd en open source,
gemaakt in PHP, daardoor eenvoudig aan te passen, complementeren of
te gebruiken voor verdere ontwikkeling.
Voor de databases gebruikten we MySQL, met een dagelijks gemiddelde
van 80 gelijktijdige gebruikers.
De gebruikte hardware was erg goedkoop omdat Linux kan worden
gebruikt op PCs. Hierdoor instituut kon zijn eigen technische bronnen
in deze vroege stappen (planning, ontwikkeling, testen) gebruiken,
zonder geld te spenderen aan dure servers.
Met het gebruik van de gezamelijke virtuele werkruimten, software tools en het collaboratief leren model, hebben we het volgende bereikt:
Deze en andere redenen verzekeren ons dat de college processen in virtueel en afstands onderwijs kunnen worden uitgebreid tot vele nationale en internationale plaatsen.
[1] Manuel Antonio Unigarro Gutiérrez,
Educación Virtual: Encuentro Formativo en el
Ciberespacio. Editorial UNAB, Bucaramanga, Colombia, 2001.
[2] Luz Adriana Osorio Gómez, capítulo
“Aprendizaje en Ambientes Virtuales y
Colaborativos” del libro “Los Computadores en la
Nueva Visión Educativa”, Escuela Colombiana de
ingeniería, 2000.
[3] Propuesta de Integración de las Tecnologías
de Información y Comunicaciones a los Centros Escolares
de Fe y Alegría. http://www.feyalegria.org
[4] José Guadalupe Escamilla, “Selección y
Uso de Tecnología Educativa”, segunda
edición, Trillas, ITESM, 1999.
Site onderhouden door het LinuxFocus editors team
© Carlos Andrés Pérez "some rights reserved" see linuxfocus.org/license/ http://www.LinuxFocus.org |
Vertaling info:
|
2005-07-21, generated by lfparser_pdf version 2.51